Forbrukslån på timen

Hos de fleste banker i dag får du svar på søknader om forbrukslån på timen. Det samme gjelder utvalgte lånemeglere.

Det er verdt å nevne at du aldri bør låne penger på impuls. Hvis du velger det første og beste tilbudet vil også sannsynligheten øke for at du ender opp med å betale et kostbart rentenivå.

Overføringer mellom norske banker tar gjerne inntil 24 timer i ukedagene.

Aksepterer du tilbudet og signerer låneavtalen umiddelbart, vil utbetalingen foretas så snart opplysningene er verifiserte.

Pengene registreres deretter på din konto innen 12-24 timer.

I noen tilfeller kan det ta 1-2 ekstra dager, avhengig av hvilken tid på døgnet du søkte om lånet. Manuell gjennomgang av søknaden kan også trekke ut behandlingstiden.

Normalt skjer utbetalingen av forbrukslån innen 24 til 48 timer

Grunnen til at det tar inntil 48 timer for å få utbetalt pengene er at bankene kun overfører penger seg i mellom på utvalgte tidspunkt.

Det er med andre ord ikke banken sin feil at det går en dag eller to, selv om en overførsel teoretisk kunne skjedd på ett minutt.

Det hender at du får lån på dagen dersom hele søknadsprosessen ble unnagjort tidlig på en normal ukedag.

En av de vanligste årsaken til forsinkelser er at søkeren oppgir gal adresse. Den riktige adressen er den som står i Folkeregisteret.

For at lånet skal utbetales på dagen kreves det at banken behandler søknaden din innen kort tid, samtidig som du signerer gjeldsbrevet og søknaden på nett med BankID.

Vanlige årsaker til forsinket utbetaling er:

  • Helg eller helligdag mellom søknadstidspunktet og utbetalingen/transaksjonen.
  • Søker oppga feil opplysninger.
  • Låneavtalen ble signert på en papirutgave (BankID forhindrer ekstra tidsbruk).
  • Behov for manuell kontroll av opplysninger fra bankens side.

Fremgansmåten til bankene

De siste årene har norske banker digitalisert store deler av søkeprosessen, både når det kommer til forbrukslån og andre former for finansiering.

Søknader om lån uten sikkerhet behandles på en spesiell måte. Her ser du hvilke steg som gjøres fra bankens side.

Steg 1: Sjekk av minstekrav og betalingsanmerkninger

Så fort banken har mottatt en søknad om lån vil den sjekke at søkeren overholder alle minstekravene. Det inkluderer blant annet:

  • Aldersgrensen (kravet er 23 år hos majoriteten av bankene).
  • Krav til bosted og statsborgerskap.
  • Søker kan ikke ha betalingsanmerkninger registrert på navnet sitt.
  • Er inntekten høy nok? De fleste banker krever en minsteinntekt på 120 – 200.000 kroner i året.
Det er som regel ikke mulig å få lån eller kreditter dersom du har en betalingsanmerkning.

Steg 2: Gjeldsregisteret

Norske långivere samarbeider ved å dele informasjon i et felles gjeldsregister. Her kan de sjekke hvilke lån søkeren har hos andre banker og regne seg frem til gjeldsgraden.

Når du søker om forbrukslån vil banken sjekke at du har en akseptabel andel gjeld sett opp mot inntekten din. Regelen er at gjelden din ikke kan være større enn 5 ganger det du tjener i året (før skatt).

Denne sjekken er automatisk og tar kun sekunder å gjennomføre.

Steg 3: Lånet innvilges

Hvis du oppfyller alle kravene som settes av banken vil søknaden innvilges. Du får melding om det via epost eller telefon (hvis du bruker en finansagent kan du velge telefonvarsel).

Da er det opp til deg å godta avtalen ved å signere gjeldsbrevet. Banken vil da overføre pengene til det kontonummeret du gir de.

Tips: Les også vår artikkel om lån på minuttet her.

Hva betyr manuell behandling?

Noen ganger må banken sjekke opplysningene dine manuelt. Et eksempel er at de ber om mer dokumentasjon på de opplysningene du gir i søknaden din.

Manuell behandling betyr derfor at en ansatt i banken går gjennom søknaden din. Det er relativt vanlig i de tilfeller hvor banken stiller spørsmål ved inntekt eller informasjonen du har gitt de i selve søknaden.

De kan for eksempel be deg sende inn kopier av lønnsslipper og flere skattemeldinger. Ekstrakontroll er også vanlig når du ber om å låne et høyt beløp.

Du får ofte umiddelbart svar på din søknad om forbrukslån på timen

Det er absolutt mulig å få svar samme time fra banken når du søker om et forbrukslån.

For å få svar med en gang du passere alle de kravene som er listet opp ovenfor, samtidig som du signerer søknaden digitalt.

Tiden det tar å utbetale pengene vil variere, men det er ikke uvanlig at du har det stående på konto innen 24 timer.

De beste finansagentene innhenter inntil 25 lånetilbud, uten at det trenger å ta lengre tid enn ved en direkte søknad til bankene.

Hva du kan gjøre på egenhånd for å øke sjansen for innvilgelse av lån

Se noen tips og triks til å få pengene raskere utbetalt.

1. Bruk elektronisk signatur

Elektronisk signering av søknaden og selve avtalen er den enkleste måten å få pengene raskere.

Du kan bruke BankID i form av en brikke eller installere appen elektronisk på din egen mobiltelefon.

2. Bruk en agent når du søker om lån på timen

Finansagenter (også kjent som lånemeglere) kutter ned på tiden du bruker på å skaffe lån.

En annen fordel er at sannsynligheten for å få en lav rente øker. Hvis du bruker en agent vil du ikke trenge å sende inn flere separate søknader til ulike banker.

3. Hold øye med epost kontoen din

Pengene vil ikke betales ut før du bekrefter avtalen gjennom en signering. Du får denne elektronisk via epost, så det blir ditt ansvar å komme med et raskt motsvar.

4. Vær konservativ når du tar opp lån uten sikkerhet

Spør om å låne et konservativt beløp, da det øker sjansen for innvilgelse av lån på timen. Det er større sjanse for at behandlingen får raskere om du velger 50 000 kroner som lånebeløp fremfor 600 000 kroner.

Regelen bør alltid være at du kun låner det beløpet du har behov for.